luni, 21 iunie 2010

Balzac şi micuţa croitoreasă chineză

Îmi iau bagajele şi mă mut uşurel din penisulă (not for long) mai la vest, într-o Chină a anilor 70 săracă în toate cele mai ales în spirit...liber. Doi studenţi sfidează indirect regimul (prin educaţia de sorginte occidentală) şi sunt trimişi în vârf de munte pentru reabilitarea ideilor, în dulcele stil maoist. Aici sunt vrăjiţi iremediabil de o micuţă croitoreasă pe care o transformă în proiectul lor secret citindu-i balzac şi dumas, autori indexaţi la acea vreme. Bineînţeles domnişoricii i se usucă rădăcinile săteşti şi îi cresc aripile libertăţii, părăsindu-şi locul de baştină şi pe cei doi prieteni. Un oarecare triunghi amoros, cu laturi inegale însă, se instalează între personaje totul petrecându-se în limitele unei decenţe şi maturităţi studiate. Filmul abundă în scene senzaţionale, într-una din ele o maşină de cusut este folosită drept freză...stromatologică, într-alta cei doi băieţi le povestesc sătenilor acţinea unui roman balzacian pretinzând că este vorba despre un film specific regimului, la care se adaugă peisaje ce mi-au adus aminte de The children of Huang Shi sau The peinted veil. Parcă îmi pare rău că nu am citit mai înainte de vizionare cartea lui Dai Sijie care este şi regizorul filmului.

Pentru că am promis că nu stau mult pe continent mă mult din nou pe pământ coreean unde mi se demonstrează încă o dată că romantismul coreean nu are nimic de-a face cu cel hollywoodian aşa că dacă n-aţi văzut încă A moment to remember (ştiu vă aduce aminte de a walk... subiectul e tot pe acolo) acum e momentul (nu ştiu de ce am zis asta...sună lame :P). Dacă simţiti că aveţi chef într-o zi să vedeţi o poveste simplă şi uberimpresionată luaţi-vă un bax de serveţele şi purcedeţi. Coloană sonoră de nota 10.

2 comentarii: